Loome, korraldame ja arendame suhteid klientide, kolleegide, meedia, valitsusasutuste ja avalikkusega juba üle 20 aasta

Janek Mäggi: lahti lastakse kuri ja pahur inimene

Üldiselt on nii, et meeldivad inimesed on meeldivad isegi siis, kui neile ülekohut tehakse – kui neid lüüakse vastu ühte põske, keeravad nad ette teise. Ning ebameeldivad püüavad sul hamba välja lüüa isegi siis, kui sa ei ole neid isegi mitte puudutanud.

Powerhouse OÜ juhataja ja konsultandi Janek Mäggi sõnul lastakse harva lahti töökas, sõbralik ja tubli inimene. Ikka see, kes on õel, kuri, laisk ja pahur.

Kõige enam mõjutavad inimese suhtumist ja käitumist tema isikuomadused. Üldiselt on tõesti nii, et meeldivad ja ebameeldivad omadused paistavad kaugele välja, kuigi see ei pruugi alati nii olla. Seepärast me mõnikord üllatume, kuidas üks või teine meeldiv inimene sai hakkama selle või teise ebameeldiva teoga," rääkis Mäggi. Muidugi juhtub tema sõnul ka vastupidist – mõni inimene, kes on meile ebasümpaatne tundunud, suudab ühtäkki teha midagi positiivset.

"Olen aastate jooksul märganud, et inimesed ei muutu, nad avanevad," rääkis Mäggi.

Toomas Paul lahkas ühes oma Eesti Päevalehes ilmunud arvamusloos, kuidas inimeste isikuomadused on seitsmeaastaselt samad kui sajaaastaselt, nad muutuvad aja jooksul vaid kinnisemaks, räägivad vähem. Vananedes õpib inimene oma emotsioone lihtsalt rohkem kontrollima. "Avanemise all pean ma silmas seda, et varjatud tunded võivad kriisisituatsioonides välja tulla ja nii võib selguda, et inimene ei ole see, kes ta meile paistis. Kuid ta ei muutunud, ta oligi kogu aeg see, kes ta on, aga nüüd me lihtsalt teame seda," rääkis Mäggi.

Kui peame koostööd tegema inimesega, kes on algusest peale ebameeldiv, ei ole see lihtne. Üldiselt aitab, kui ise aus, avatud ja sõbralik olla. Endal on kergem. Kuid kui olukord muutub talumatuks, on mõistlik taanduda – kuni töökohavahetuseni välja.

"Meeldivad inimesed tõmbavad üldjuhul ligi meeldivaid inimesi. Kuigi igas sotsiaalses rühmas on erinevaid inimesi, on siiski osa gruppe-firmasid-organisatsioone parema auraga kui teised. Kõik algab juhi isikust. Leidub ka inimesi, kes on konfliktsed ja vastikud kõigiga (käekirja muuta ei saa). Sellistest tuleb püüda eemale hoida ja kollektiivi meelerahu nimel vahel ära saata," rääkis Mäggi.

Teine juhtum on niisugune, kus inimene muutub ebameeldivaks konkreetsete inimeste vastu ning tihti ootamatult. Siis peab alati analüüsima, kas me pole selles ise süüdi, kas me pole riivanud tema tundeid või muud sellist.
Üldiselt on nii, et meeldivad inimesed on meeldivad isegi siis, kui neile ülekohut tehakse – kui neid lüüakse vastu ühte põske, keeravad nad ette teise. Ning ebameeldivad püüavad sul hamba välja lüüa isegi siis, kui sa ei ole neid isegi mitte puudutanud.

Head ja sõbralikud inimesed elavad kauem ja on edukamad kui ebameeldivad. Väga paljud rikkad ja edukad inimesed on vastupidi levinud arusaamale väga meeldivad. Harva lastakse lahti töökas, sõbralik ja tubli inimene. Ikka see, kes on õel, kuri, laisk ja pahur. Tööle võtmisel ei pruugi seda esmamulje pinnal kohe ära tunda, kuid enamasti on see võimalik. Isegi inimese riietusstiil reedab palju, milline ta hingelt on. Kui ta suu avab, on pilt üsna selge. Konflikt eelmise tööandjaga ja sellest tööintervjuul rääkimine on üks märk, et tegemist võib olla probleemse inimesega.

Avalik konflikt näitab empaatiavõime puudumist nagu peretülideski – kuulad mõlemad pooled ära ja tunned, et mõlemal on õigus, kuigi nad räägivad vastupidist juttu. Meeldivad on inimesed, kellega sa tahad koos olla ja kes tahavad sinuga koos olla. Armastus peab ka töösuhtes olema vastastikune. Kui töötaja väljendab teise kuuldes oma ebaadekvaatset rahulolematust töökohaga, mürgitab ta kogu töökeskkonda ja tulemused kannatavad. Sellised inimesed peavad minema võimalikult ruttu sinna, kus neile endile tundub, et on hea. Enamasti sellist kohta muidugi polegi.