Loome, korraldame ja arendame suhteid klientide, kolleegide, meedia, valitsusasutuste ja avalikkusega juba üle 20 aasta

Janek Mäggi: "Jõuluvana, palun head kinki!"

167
12.11.07, SL Õhtuleht, Janek Mäggi: "Jõuluvana, palun head kinki!" Ma imestan vahel, kui isegi jõukate inimeste seltskonnas räägitakse hinna ja kvaliteedi suhtest.

Minu jõuluvana ei puhka kunagi. Ta käib ka juulikuus, silmad lahti, ringi ja mõtleb, mida lapsed talt kingiks saada tahavad. Lapsed ei ole muidugi ainult need, kel vanust alla 18 või 21 aasta. Lapsed on jõuluvanale kõik, kes maa peal ringi käivad, olgu või 122aastased (teadaolevalt maailma vanim inimene elas nii vanaks).

Inimesed vajavad tähelepanu ja tunnustust. Kui pärast taasiseseisvumist levis suhtumine, et jõulukaart on odav pugemine, siis paberkaart on jälle moes ja kui unustad kellelegi kaardi saata, muutub ta kurvaks – oled uhkeks või laisaks läinud?

Elektronkaart tühimikku hinges ei täida – selle puhul pole küllaldast hingelist (ega rahalist) pingutust. Vähemalt kõige tähtsamatele inimestele.

Maailma kuulsaim kaubamaja Londoni Harrods avas sel aastal oma jõulukorruse 7. juulil. Asi ei ole ainult selles, et kaupmehed üritavad jõulude ajal ostjatele jumal teab mis saasta pähe määrida. Hoopis ostjad tahavad oma lähedastele võimalikult säravalt poolehoidu ja armastust avaldada.

Parem on, kui inimesed teevad kingitusi läbimõeldult ja targalt. Nad saavad valida, kaaluda ja unistada. Ka raha koguda, kui vaja. Juhuslik impulssost võib sobida ilmestama halli argipäeva, kuid ei passi pereliikmete aasta oodatuimaks üllatuseks peale sünnipäeva.

Asjad, mis püsivad koos

Minu jõuluvana tegi ühe tähtsama jõuluostu juba oktoobri keskel Berliinis. Ei mingit jõulupaanikat. Ilus sügisene päev ja jõuluvana oli ainus ostleja selles poes.

Kui tema ei oleks seda ostu teinud, siis oleks mina pidanud selle ostu tegema niikuinii. Kuid mina usaldan oma jõuluvana jäägitult. Tema teab, mida meie perele kinkida. Kirjad saadame alati õigel ajal teele.

Meil on jõuluvanaga selline kokkulepe, et suur osa kingitusi teeb just tema. Vilunud ostlejana algab jõuluvanal järgmise aasta kingikoti täitmine juba 25. detsembril. Ikka nii, et kõigil oleks võimalikult palju rõõmu ja tuju hea.

Kaupmeeste pingutusi peab samuti hindama. Poeletid on ju täpselt nii head, kui on nende poodide kliendid. Kui tundub, et poed müüvad rämpsu ega ole seetõttu pankrotti läinud, on sellele rämpsule ka ostja. (Sama lugu on muuseas poliitikutega – mis muudab üsna mõttetuks nende kritiseerimise.)

Inimesed siiski otsivad ilu ja kvaliteeti. Ma imestan vahel, kui isegi jõukate inimeste seltskonnas räägitakse hinna ja kvaliteedi suhtest. Sama juttu räägivad ka rämpskaupu müüvad kaupmehed ja ütlevad: aga näe, see on täitsa tasuta, mis sest, et koos ei püsi!

Asjade (kinkide) väärtuse määrab vajadus (mis võib tähendada ka esteetilist või emotsionaalset vajadust), siis kvaliteet, seejärel alles hind.

Kui olen daamidele kas sõbrapäevaks, naistepäevaks või sünnipäevaks lilli kinkinud, on kõigil silmad särama läinud. Siis nad vahel märkavad, et mõni õis on veidi longu vajunud (kvaliteet). Kuid seni pole veel keegi neist küsinud: Janek, palju need küll maksid?

Kui sa tuled, too mull’ lilli!

Isiklikult eelistan viimasel ajal oste tehes (kuigi seda juhtub kaunis harva) arenenud maades toodetud kaupa. Samalt tööreisilt Berliini ostsin üle pika aja uue lihtsa lipsu ja ostmisele kallutas peamiselt see, et lips oli tehtud Saksamaal, mitte Hiinas (Hiinat hindan väga, kuid mitte eriti ELi ega jänkikapitalistide orjatööd).

Üks huvitav arusaam, mida mina pean väga imelikuks, on see, et meestele pole vaja eriti kinke teha ja lilli kinkida. Et see pole kuidagi mehelik. Minu meelest on küll. Mulle meeldib lilli saada nii isadepäeval, kuid miks ka mitte jõuluvanalt. Lastelegi võiks jõuluvana vitsa asemel hoopis lilli tuua!

Kinki tehes väljendab kingi tegija mitte ainult oma sümpaatiat kingi saaja suhtes, vaid toob kingis esile ka oma isikupära. Seepärast ei soovita mina (juubeli)sünnipäevaks raha kinkida (isegi heategevuseks mitte, mis sest, et on üllas), sest siis lähevad mälestused kaotsi. Enda ostetud pilt räägib vähem kui kingitud pilt. Eriti, kui kingi tegija kinkimisse sukeldus.

Inimesed, tehke üksteisele häid ja toredaid kingitusi. Kas või kord aastas. Tehke neile, kellest te väga lugu peate, kuid tehke ka neile, kellest te võiksite pidada. Kink on leppimise ja andestuse märk. Jõulude tähistamise algmõte on ju Jeesuse sünnipäeva tähistamine. Tema oli jumala kink inimkonnale. Väga isikupärane kingitus, mis on püsinud kõigil meeles üle 2000 aasta.

j6uluvanapilt