Loome, korraldame ja arendame suhteid klientide, kolleegide, meedia, valitsusasutuste ja avalikkusega juba üle 20 aasta

Janek Mäggi: Suvekultuuri paremad õied

Suveetendused-kontserdid aitavad seda probleemi siiski lahendada ja kultuuri paremaid palu tutvustada inimestele, kes muul juhul naljalt teatrisse või kontserdile ei satu. Mõnel juhul jääb nakkus külge. Hakkab meeldima.

Kuigi kõik sügavmõttelisemad kultuuriinimesed neist alati suurt ei pea (ja eks on ka palju keskpärasust või päris halba), on suveüritustes palju positiivset. Viimasel ajal ka seepärast, et majanduslangus on alles jätnud paremad ja kandvamad tegijad. Asjad, mille vastu publikuhuvi ei ole, jäävad ära enne, kui nad õieti alatagi jõuavad.
Miks aegade jooksul suvel ja suveks palju lihtsakoelist palagani on tehtud, tuleneb mõlemast poolest – nii vaatajatest kui ka tegijatest. Paljud inimesed ei ole ennast harjutanud kultuuri järjepidevalt tarbima, teadmata lõpuni ka seda, mis neile meeldib või meeldida võiks.
Nad teavad, et on Ivo Linna ja Tanel Padar ja muidugi nad teavad ka Meie Mehest. Kuid kahjuks ei ole kõik head artistid väljaspool pidevalt intelligentsemat meelelahutust jälgivate inimeste ringi ülearu tuntud – neid ei osata kuulama-vaatama minna.
Suveetendused-kontserdid aitavad seda probleemi siiski lahendada ja kultuuri paremaid palu tutvustada inimestele, kes muul juhul naljalt teatrisse või kontserdile ei satu. Mõnel juhul jääb nakkus külge. Hakkab meeldima.

Publik ütleb, mida on vaja

Teine väike häda" on selles, et kultuur vajab samuti leiba lauale, milleks mõnikord minnakse lihtsama vastupanu teed (seda tehakse aeg-ajalt loomulikult igas tegevusvaldkonnas). Kultuuris paistab see aga teiste valdkondadega võrreldes lihtsalt kõige rohkem silma ja on seetõttu häirivam.
Kehvad on asjad, millel on raha pärast tegemise lõhn juures, mis ei tähenda, et mõned innuga tehtud asjad ei pruugi sisse tuua raha. Võib kindlalt väita, et üritused, mis leiavad publiku, väärivad oma olemasolu. Isegi siis, kui me ise neist ei vaimustu.
Äsja alanud suvel olen käinud kolmel suveüritusel. Märkasin, et suveüritused aitavad ka majandust elavdada – praamipiletid, teatripiletid, toitlustamine viiele inimesele, majutus. Kroonid, mis muidu oleksid jäänud taskusse, lähevad ringlusesse tagasi.
Ei puudu ka regionaalne aspekt – sõbra pere, kellega koos käisime nii kontserdil Hiiumaal ja Rannapungerjal kui ka teatris Viinistus (Draamateatri "Kaevuritest kunstnikud" väärib vaatamist), märkis, et tõenäoliselt ei oleks me ilma konkreetse sihita neid reise ette võtnud. Suvesündmused on mind eri aastatel viinud kohtadesse, kus ma polnud varem kunagi käinud. Nt Naissaarele "Naiste laule" vaatama.
Suvi pakub palju võimalusi, millega tuua kultuuri inimestele lähemale. Ta pakub võimalust teha asju huvitavamates kohtades, lennukamalt. Muidugi võib küsida: milleks seda kultuuri propageerida? Vastus kõlab ehk triviaal-seltki: et aidata inimestel oma aega veeta. Mõistlikult.

Äkki saab natukene targemaks

Jaanipäeva aegu on alati valus lugeda teateid vigastatutest ja hukkunutest, kelle elu on katkenud oskamatusest oma vaba aega sisustada. Ma ei usu, et on võimalik kellegi arusaama elust paugupealt muuta, kuid siiski on kultuuril hariv olemus. Välikontsert või suveteater astub televiisori asemele. Hea, kui suvelgi.
Eestis on head (suve-, sügise-, kevade- ja talve)kultuuri oluliselt rohkem, kui ükski inimene jälgida jõuab. Peab valima. Nii aja kui ka raha pärast. Ka teadlikum kultuurimaan ei jõua ära vaadata kõike, mida tahaks. Ja piletid on kallid. Kaks 300kroonist teatripiletit kuus on juba paras investeering, kuigi see ei taga võib-olla teatrile ja tükile majanduslikku edu. Kultuuri roll ei ole olla asi iseeneses. Kultuur peab ühiskonda arendama, paremaks muutma. Ja võib-olla ei olegi see töö nii pööraselt "sügav", kui mõnikord tundub. Tähtis on, et ta toob meid kokku. Õpetab väärtusi. Kasvatab.
Neeme Raud märkis intervjuus Arterile, et kaalu säilitamiseks peab inimene liikuma 36 kilomeetrit nädalas. Oma füüsilisest tervisest kipume rääkima isegi rohkem kui vaimsest tervisest. Ühe uuringu järgi oli maailma kõige populaarsem eesmärk kaalulangetamine. Suveüritused on nagu rahvasport – aitavad vähendada meie vaimset ülekaalu. Rämpstoitu tuleb vältida, kuid ka suveüritustest leiab gurmeeroogi. Imre Kose lemmiklauset kasutades: head nautimist!