Loome, korraldame ja arendame suhteid klientide, kolleegide, meedia, valitsusasutuste ja avalikkusega juba üle 20 aasta

Põim Kama: kaubanduskeskuste sulgemine lõikab maaelanikud ära – vajame pakiautomaate

Valitsuse otsus kaubanduskeskused alates laupäevast sulgeda lõikab teenustest ära maaelanikud, kellele nädalavahetused on ainuke võimalik aeg kaugemal asuvatest keskustest hädavajalike varude soetamiseks.

Valitsuse otsus kaubanduskeskused alates laupäevast sulgeda lõikab teenustest ära maaelanikud, kellele nädalavahetused on ainuke võimalik aeg kaugemal asuvatest keskustest hädavajalike varude soetamiseks. Sest kui inimesed käivad tööl, mida nad üldiselt teevad, pole neil muul ajal võimalik pikka sõitu ette võtta.

Alarakendatud postiljonid

Aasta tagasi istusin Valga valla esindajana ühise koos toonase väliskaubanduse ja IT ministri Kaimar Karu ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi, Omniva ja Coopi esindajatega ühise laua taga, kus pidasime läbirääkimisi maapiirkondade pakiautomaatidega varustamiseks. Eriolukorrani oli mõned nädalad aega ja keegi ei osanud sel hetkel veel ette näha, mida järgnevad kuud endaga kaasa toovad.

Hajaasustuspiirkondade pakiautomaatide võrgustikuga katmine oli juba toona hea ja praktiline lahendus kaupade ja teenuste paremaks kättesaadavuse tagamiseks ning ääremaade aegruumilise eraldatuse leevendamiseks. Nüüd, kus valitsus otsustas kaubanduskeskused nädalavahetuseks sulgeda ja inimestel palutakse kontaktid miinimumini viia, on tegemist hädavajadusega.

Toonane plaan oli lihtne ja teostatav. Pilootprojekti raames oleks maapiirkondadesse paigaldatud ühe või mitme pere kasutuses olevad kahesuunalised pakiautomaadid, mis sisuliselt toimiksid laiendatud postkastidena – lisaks ajalehtedele ja kirjadele oleks võimalik tellida ka suuremaid saadetisi. Kaalumisel oli Cleveroni pakiautomaadi mudel 201, kuhu tänu jahutuskastile saab tellida ka toitu.

Suur potentsiaal

Omniva on juba pikalt hädas jätkusuutmatu ärimudeliga, kus postiseadus nõuab üht, kuigi reaalsus on ammu teine. Miks siis ei võiks täna alarakendatud postiljonid maapiirkondades oma harjumuspäraste kanderingide raames ka pakke laiali kanda, kui sõita tuleb niikuinii?

Lisaks poest kaupade ja apteegist ravimite tellimisele tähendaksid pakiautomaadid võimalust kohalikuks isemajanduseks ehk kaupade ja hüvede kogukonnasiseseks ringluseks, olgu kaubaartikliks siis värskelt küpsetatud sai, talumunad või naabrimehelt laenatud akutrell.

Kodusele väikeettevõtjale tähendaks see võimalust oma toodang kodust otse tellijani toimetada ning kohalikule omavalitsusele annaks pakiautomaatide süsteem võimaluse teenuseid kiiremini ja mugavamini tarbijani toimetada. Näiteks pakkudes võimalust raamatukogust raamatuid koju tellida.
Aasta tagasi oli tegemist uudse mõttega, olime oma ajast ees. Tänaseks aga juba lootusetult rongist maha jäänud.

Nagu Eesti E-Kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät hiljuti ERRis kirjutas kasvab e-kaubandus nagunii ja selles peitub siseriiklikule majandusele suur potentsiaal. Kuid pais on ees, sest pakiautomaate pole piisavalt. Vääti hinnangul leevendaks takistust pakiautomaatide paigaldamine igasse Eesti suuremasse külla, mida on kokku ligi 4600. See oleks miinimum.

Majandus ja keskkond

Märksa ambitsioonikama plaani jaoks taotles koroonakriisis Kredexi toetust pakiautomaatide tootja Cleveron, aga siis juhtus Porto Franco, Kredex keeras kraanid kinni ja valitsus vahetus. Cleveron soovis investeerida üle 30 miljoni euro, et paigaldada üle Eesti enam kui 20 000 pakiautomaati ning sellega viia kontaktivaba e-ostlemise võimalus inimestele võimalikult lähedale.

Lähikontaktide vältimiseks pakiautomaatidest paremat varianti pole. Eriti eakamatele, kes moodustavad maaelanikest suurema osa ning on ühtlasi koroonaviiruse kõige haavatavam riskirühm. Lisaks oleks see majandusele vaieldamatult kasulik, keskkonnast rääkimata, sest ära jääksid maaelanike pikad sõidud linna kaupade järele.

Aasta tagasi jäi hea plaan soiku, sest kriis tuli peale – selle käigus vahetus väliskaubanduse ja IT minister, vahetus Valga vallavõim ja nüüdseks ka Omniva juhtkond. Kuid plaan on endiselt hea ja ootab ellu viimist. Vajadus pakiautomaatide järele on suurem kui kunagi varem.